دکتر یدک : فروشگاه آنلاین لوازم یدکی ایساکو و سایپا

وظایف موتور خودرو

موتور خودرو ، وظیفه ایجاد نیرو و قدرت لازم برای حرکت خودرو را برعهده دارد ، شکل ، اندازه و روش کار موتورهای نصب شده بر روی خودروها ، در درجه اول ، بستگی به نوع سوخت مصرفی خودرو دارد. مثلا اگر سوخت خودرویی انرژی الکتریکی باشد ، باید برای به حرکت درآوردن آن از موتور الکتریکی استفاده شود؛ با توجه به اینکه سوخت مصرفی اکثر خودروها بنزین می باشد و در اکثر خودروهای بنزینی از موتور احتراق داخلی استفاده می شود. در این صفحه به شرح مختصری از عملکرد و اجزای اصلی موتورهای احتراق داخلی می پردازیم سپس برای آشنایی بیشتر با این اجزا و عملکردشان می توانید به منوی مربوطه آن مطلب مراجعه نمایید.

ابتدا باید با سیلندر و پیستون که مهمترین اجزای موتور هستند آشنا شویم.

سیلندر و پیستون

فرض کنید استوانه ای بلند ، کاملا صاف و تو خالی داریم که یک سر آن باز و سر دیگر آن بسته باشد .( مانند لیوانی صاف و بلند ) اسم این استوانه را سیلندر می گذاریم. استوانه دیگری هم داریم که این یکی نیز کاملا صاف ولی کوتاه و توپر باشد. اسم این استوانه توپر را پیستون می گذاریم. قطر این سیلندر و پیستون به گونه ای است که پیستون می تواند در داخل سیلندر بالا و پایین برود؛ یعنی قطر پیستون کاملا نزدیک به قطر داخلی سیلندر می باشد.

سیلندر و پیستون شرح داده شده را در شکل زیر می بینید. همانطور که گفتیم ، پیستون داخل سیلندر بالا و پایین می رود و قطر داخلی سیلندر ، بسیار نزدیک به قطر پیستون می باشد به طوری که اگر پیستون را داخل سیلندر قرار دهیم ، هیچ هوایی از بین سیلندر و پیستون عبور نکرده و به بیرون درز نمی کند و اگر پیستون را در جهت انتهای سیلندر فشار دهیم ، هوای انتهای سیلندر فشرده می شود و از فضای بین سیلندر و پیستون عبور نمی کند.

اگر داخل سیلندر به جای هوا ، ترکیبی از بخار بنزین و هوا قرار دهیم و پیستون را به سمت انتهای سیلندر ، فشار دهیم تا ترکیب بنزین و هوا تا مقداری مشخص ، فشرده شوند ، این ترکیب آماده انفجار خواهد بود و با ایجاد یک جرقه کوچک در داخل محفظه فشرده شده سیلندر ، انفجاری روی خواهد داد و این انفجار باعث ایجاد گرمای زیاد شده و موج انفجار فشار زیادی به جداره ( سطح داخلی ) سیلندر و پیستون وارد می کند؛اگر جنس بدنه سیلندر ، از ماده ای با استحکام کم ساخته شده باشد یا ضخامت جداره سیلندر کم باشد ، انفجار داخل سیلندر ، سیلندر را متلاشی می کند. ولی اگر سیلندر را طوری ساخته باشند که بتواند در برابر انفجار مقاومت کند ، موج انفجار ، به سطح داخلی پیستون فشار وارد کرده و پیستون را با شدت زیادی به سمت مخالف محفظه انفجار فشار می دهد.

اساس کار موتورهای احتراق داخلی به همین صورت است؛ در واقع نیروی لازم جهت حرکت موتورهای احتراق داخلی از انفجار و یا همان احتراق داخل سیلندر ایجاد می شود ، شکل زیر ، تصویری از سیلندر و پیستون موتور احتراق داخلی نمایش داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید بالای سیلندر ، بسته می باشد و محل فشرده شدن و احتراق مخلوط هوا و بنزین است. طبیعیست که باید تجهیزاتی برای ورود مخلوط سوخت و هوا و خروج دود از سیلندر و همچنین ایجاد جرقه داخل سیلندر در نظر گرفته شود؛ تمام این تجهیزات در بالای سیلندر یا همان بالای محفظه احتراق ایجاد شده است. چنانکه در شکل می بینید ، جهت ورود مخلوط هوا و بنزین ، دریچه کوچکی در بالا (سمت چپ ) سیلندر تعبیه شده که رنگ آبی نشان دهنده ورود مخلوط سوخت و هوا می باشد. دریچه کوچکی نیز در بالا ( سمت راست ) سیلندر قرار دارد که جهت خروج دود ناشی از احتراق در نظر گرفته شده است. برای ایجاد جرقه در سیلندر یک قطعه در بالا ( وسط ) سیلندر قرار گرفته که این قطعه به شمع معروف است.

آواتار موبایل
منوی اصلی x
X